Yinyoga

yinyoga sadelYinyoga är en meditativ och stillsam form av yoga där du sitter eller ligger i olika positioner under en längre tid (3-5 minuter). Musklerna tillåts slappna av med hjälp av gravitationen och kroppens egen tyngd. Muskler och leder i bäcken, ben och rygg stimulerasoch stretchas. Områden som du sällan kommer åt och som är otroligt viktiga för ett liv i rörelse och harmoni.

När du kommer in på djupet aktiverar du bindväv och ligament samt leder och får en djupavslappning med minskad muskelspänning, ökad cirkulation och rörlighet.

Enligt kinesisk medicin har vi alla en slags livskraft som kallas Qi (prana på sanskrit) som flödar i våra kroppar. Qi flödar i energikanaler som kallas meridianer (nadis på sanskrit). Meridianerna går i sin tur genom bindväven och varje meridian är direkt kopplade till sitt yin- och yangorgan (kroppsorgan). När du är dom olika i positionerna stimuleras bindväven och på så vis balanseras flödet av Qi i kroppen. Stagnationer löses upp och cirkulationen kommer igång. Överskott av Qi går till områden där det finns underskott för att balansera hela systemet.

balance-716342
Yinyogan är dessutom en mindfulnessträning som ger dig tillåtelse att komma i kontakt med din kropp, lyssna till andningen och vara närvarande i det som sker här och nu i både kropp och psyke. Du vänder aktivt uppmärksamheten inåt i yogaställningarna med hjälp av andningen, och släpper tankarna på allt annat genom medveten närvaro.

Yinyogan är en återhämtande och enkel form av yoga. Sammanlagt finns runt 20 olika positioner. Den är ett bra
komplement till mer dynamisk fysisk träning där du aktiverar muskler och ständigt är i rörelse (yang-aktiviteter). Yinyogan är ett sätt att hitta balans till fysisk träning och en utmaning på ett mer subtilt plan.

Yinyogan passar alla oavsett ålder, kön eller rörlighet. Det är ingen skillnad om man är nybörjare eller har yogat länge. Alla är välkomna!

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.